Olemme siirtyneet teollisesta yhteiskunnasta kohti palveluyhteiskuntaa. Palvelumuotoilu on tätä päivää! Asiakasymmärrys ja käyttäjälähtöisyys sekä empatia! |
|||||
Olen ollut mukana oppimassa uutta, ja innolla huomannut miten ympärillämme on paljon erilaisia kohtaamisia, palveluhetkiä. Nämä kohtaamiset tulevat muuttumaan digitalisaation myötä. Lahden ammattikorkeakoulun liiketalouden monimuoto-opiskelijana päädyin erikoistumaan käyttäjälähtöisen palvelumuotoilun puolelle. Uusi ajatattelu, sekä oivaltamisen aikakausi alkoi. Wikipedia kertoo seuraavasti: Palvelumuotoilu (engl. Service Design) tarkoittaa palvelujen innovointia, kehittämistä ja suunnittelua muotoilun menetelmin. Palvelumuotoilun keskeisenä tavoitteena on palvelukokemuksen (engl. service experience) käyttäjälähtöinen suunnittelu siten, että palvelu vastaa sekä käyttäjien tarpeita että palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Asiakkaan palvelukokemuksen rakennuspalikoita ovat palvelun kontaktipisteet (engl. service touchpoints), palvelutuokiot (engl.service moments) ja palvelupolku (engl.service string, customer journey)
|